Zoekwoorden onderzoek: start van je seo traject!

Belangrijk voor dat je begint met je seo traject is dat je eerst een zoekwoorden onderzoek maakt, hoe kun je anders weten op welke zoekwoorden je je moet gaan focussen? Nu vraag je je af, hoe maak ik een zoekwoorden onderzoek? Daar zijn een paar simpele middelen voor die je kunt gebruiken, enkel moet je ook eerst weten waar je op wilt gaan focussen, long tail of short tail keywords. Hieronder daar meer over!

Wat is het verschil tussen long tail en short tail keywords?

Het verschil is eigenlijk heel simpel, een short tail keyword bestaat uit maximaal 2 woorden, zoals:

  • vakantie spanje
  • telefoon reparatie
  • tv kopen
  • seo stappenplan

Als je dan gaat kijken naar long tail keywords heb je het over de keywords die 3 woorden of meer bevatten, zoals:

  • vakantie spanje goedkoop juli
  • telefoon reparatie den haag
  • smart tv kopen met wifi
  • seo stappenplan 2017

Het verschil in woorden is puur dat het long tail langer is als short tail, that’s it. Maar in de praktijk ligt het heel anders, dat ligt namelijk een stuk gecompliceerder. Op telefoon reparatie is het veel moeilijker een hoge positie te behalen dan op bijvoorbeeld telefoon reparatie den haag, omdat het een long tail keyword is èn omdat het een lokaal zoekwoord is. Op lokale zoekwoorden zul je sneller een kans van slagen hebben dan een landelijk zoekwoord, aangezien je bij een landelijk ook veel meer concurrentie hebt dan lokaal. Wanneer je beter gevonden wordt op lokale zoekwoorden of long tail keywords zul je ook sneller scoren op short tail keywords. Je kunt eventueel ook direct je eigen te gaan focussen op short tail keywords, enkel zul je hier veel tijd en moeite in moeten stoppen om daar op te gaan scoren, zeker wanneer je vanaf 0 begint.

Zoekresultaten in google

Laten we als voorbeeld een website nemen die gaat over een bepaald land, in dit geval Spanje. Hij wil dus gevonden worden op bijvoorbeeld ‘vakantie spanje’, enkel is dit een short tail keyword en lastig om snel op te scoren. Als je naar long tail keywords gaat kijken zijn de volgende keywords interessant na een zoekwoorden onderzoek:

  • Vakantie spanje goedkoop (evt met maand juli erachter)
  • Lange vakantie spanje costa brava (of een andere plaats)
  • Vakantie spanje camping aan zee
  • Vakantie spanje all inclusive met glijbanen

En zo zijn er echt nog talloze long tail keywords die je met het woord ‘Vakantie spanje’ kunt maken. Je moet proberen de juiste woorden te vinden voor jouw website, zodat je ook op de juiste woorden gevonden wordt. En tijdens het feit dat je je focust op de long tail zoekwoorden, zul je automatisch een beetje meepikken van het short tail keyword ‘Vakantie spanje’, ideaal dus! Uiteraard stijg je niet ineens naar de 1e positie op het short tail keyword, maar je plukt er altijd vruchten mee!

Inspiratie voor keywords

Je hebt verschillende hulpmiddelen op bijvoorbeeld long tail keywords te vinden, want de short tail keywords zijn vaak niet zo moeilijk te verzinnen. Wanneer het gaat om producten of diensten kun je vaak gebruik maken van woorden zoals ‘goedkoop’, ‘aanbieding’ of plaatsnamen als je het over lokale diensten hebt. Wanneer je het alsnog moeilijk vind kun je gebruik maken van Google automatisch aanvullen (zie afbeelding hieronder). Als we weer het voorbeeld van ‘Vakantie spanje’ aanhouden krijg je automatisch extra woorden erachter die mensen zoeken. Op al deze zoekwoorden kun je je focussen, wanneer dit uiteraard van toepassing is. Daarnaast kun je dan bijvoorbeeld nog kijken welke extra woorden je krijgt als je goedkoop erachter plakt, dus ‘Vakantie spanje camping’ (zie afbeelding links). Je krijgt dan weer extra opties die je kunt toevoegen aan je long tail keyword. Hoe specifieker, hoe meer kans op slagen. Als jij je bijvoorbeeld heel erg specialiseert in bepaalde diensten of producten kun je ook gebruik maken van specifieke keywords en is het makkelijker te scoren.

Als je het gehele zoekwoorden onderzoek doorlopen hebt dan heb je de juiste zoekwoorden die jij nodig hebt voor je website. Heb je dat niet? Geen probleem, neem dan gewoon eens contact met ons op en wij helpen je er graag mee!

Jeremy Evers Author

Geef een reactie