Wat doet een SEO bureau?

Wanneer je bezig bent met online marketing, bijvoorbeeld omdat je een bedrijf hebt of wilt opzetten, vraag jij je waarschijnlijk af: wat doet een SEO bureau? SEO of Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) is een vakgebied dat de laatste 10 jaar steeds specialistischer is geworden en tegenwoordig niet meer weg valt te denken bij de online strategie van bedrijven. Het is immers belangrijk om in te spelen op de vraag van de doelgroep en zoekwoorden zijn een goede bron van informatie over wat een doelgroep bezighoudt.

Zoekwoordanalyse

Een SEO bureau heeft vaak mensen in dienst met diverse specialisaties. Zo zijn er mensen die zoekwoordenonderzoeken kunnen uitvoeren. Er wordt gezocht naar zoekwoorden die een bedrijf het beste kan gebruiken om de website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing te laten komen, en zo dus beter vindbaar te zijn voor de doelgroep. Daarbij kan de website ook worden vergeleken met de concurrentie om de eigen online positie beter in kaart te brengen. Samen met de opdrachtgever worden de doelstellingen besproken.

Websiteoptimalisatie

Soms kan het zijn dat een website nog niet op de juiste manier is gebouwd om goed geïndexeerd te kunnen worden door zoekmachines. Een SEO bureau heeft daarom ook vaak websitebouwers in dienst. Zij kunnen de website controleren of deze toegankelijk genoeg is voor zoekmachine crawlers als het gaat om bijvoorbeeld de linkstructuur en de gebruikte metatags. Sommige SEO bureaus bieden ook software aan waarmee ondernemers gemakkelijker zelf hun websites kunnen optimaliseren, de juiste zoekwoorden kunnen vinden en een concurrentieanalyse kunnen maken.

Contentstrategie

Daarnaast bieden bijna alle SEO bureaus copywriting aan. Om goed gevonden te kunnen worden is het immers van groot belang dat een website voldoende informatie (content) heeft. Via teksten kunnen de meeste zoekwoorden worden geplaatst. Het is echter steeds belangrijker dat de teksten niet alleen zoekwoorden bevatten, maar ook interessant zijn voor de doelgroep, omdat het algoritme van zoekmachines verandert. De tekstschrijvers van een bureau kunnen hiermee helpen. Zij kunnen passende oplossingen bieden, zoals gepersonaliseerde content of speciale content voor de mobiele versie van de website. Er kunnen losse teksten worden ingekocht of een complete contentstrategie worden uitgedacht.

Jeremy Evers Author

Geef een reactie