Vindbaarheid is belangrijk, verbeter je eigen website!

Je hebt net een nieuwe website, en je vraagt je direct af ‘hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website’? Dat is natuurlijk een vraag die vele website eigenaren zich afvragen. En hoe kom ik nou zo snel mogelijk op positie 1? En hoe krijg ik heel veel bezoekers naar mijn website? Ook die vraag krijgen we vaak, en daar is in principe niet echt een simpel antwoord op, maar heel veel trucjes om je vindbaarheid te verbeteren.

Stap 1. Vindbaarheid verbeteren met je website

Vaak is de oplossing heel dichtbij, en kun je de vindbaarheid makkelijk verbeter in je website zelf. Denk bijvoorbeeld eens aan de title en description van je website. Maak je bijvoorbeeld wel gebruik van interne links? En heb je de juiste naamgeving aan je afbeeldingen? Weet je niet wat al deze termen betekenen, of wil je het even controleren wat er precies wordt bedoelt? Kijk eens of je alles kunt afstrepen bij het stappenplan!

Stap 2. “Schrijf voor de bezoeker, niet voor Google!”

Vaak wordt er gekeken waar Google naar op zoek is, wat wil Google graag zien en daar wordt dan een tekst voor geschreven. Maar dat is juist niet goed, want wat Google wil zien is dat jij je focust op de gebruiker. Dat je de gebruiker de juiste informatie geeft, en niet een tekst schrijft met 60% je keyword erin. Daarom moet je goed onthouden, schrijf voor de bezoeker, niet voor Google! Hoe schrijf je nou een goede tekst?

  1. Bedenk waar je over gaat schrijven, en kijk welke informatie je de gebruiker wilt geven.
  2. Maak duidelijk koppen/onderwerpen die je wilt gaan behandelen.
  3. Zoek de juiste afbeeldingen bij je tekst
  4. Schrijf je tekst gemakkelijk leesbaar, maak alinea’s niet langer dan 100 – 120 woorden, met een absolute max van 150 woorden!
  5. De gehele tekst mag gemakkelijk meer dan 700 woorden bevatten, hoe meer woorden hoe beter.
  6. Schrijf wel tekst waar je gebruiker iets aan heeft, je wilt er namelijk voor zorgen dat een gebruiker je artikel deelt of doorverteld!

Stap 3. Is jouw website responsive?

In 2016 en voorheen was het een extraatje, maar in 2017 is het een must. Wil jij beter gevonden worden dat je concurrenten, dan zul jij minimaal een mobiele websiteresponsive website moeten hebben! Zeker als jouw concurrenten een responsive website hebben, dan mag je er vanuit gaan dat Google dat van jou ook verwacht. Hebben jouw concurrenten geen responsive website? Dan heb je zeker geluk, en heb je een grote kans om boven hun te eindigen (mits de rest ook in orde is). Ook naast het feit dat je beter zult scoren in de zoekresultaten, is het ook erg aan te raden voor het gebruik van je bezoekers. Wanneer je eerst een not-responsive website hebt, en daarna je website responsive laat maken zul je zeker weten een stijging zien van je mobiele gebruikers. Ook de tijdsduur dat ze op de website blijven zullen flink stijgen. Tablet zal dit minder zijn, maar ook zeker een stijging!

Stap 4. Social media

Belangrijk, maak gebruik van social media! Deel je berichten op social media, bijvoorbeeld facebook of twitter. Maak gebruik van een kort tekstje waar je duidelijk maakt waar je website of bericht over gaat (soort description) en zet daaronder de link naar de artikel of website. Doe die regelmatig, dit is social-medianamelijk ook een soort van linkbuilding en geeft je kracht mee! Is het belangrijk dat je likes hebt op je facebook? Nee, ga ze dus ook vooral niet kopen! Er zijn talloze aanbieders die likes aanbieden voor o.a. facebook, maar dit raad ik je sterk af! Vaak zijn de likes van buitenlandse afkomst, en daarnaast heb je er niets aan. Je wilt tenslotte dat je facebookposts echt gedeeld worden en echte bezoekers ontvangen, probeer het daarom te delen met je eigen netwerk om zo likes en bezoekers te krijgen.

 

Stap 5. Is je website duidelijk?

Je hoeft niet altijd heel ver te kijken om je website goed te laten scoren door je gebruikers. Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen website;

  • Heb je een duidelijk menu? (en niet bijvoorbeeld een dubbel menu onder elkaar oid)
  • Maak je gebruik van duidelijk koppen en doelbewuste knoppen.
  • Heeft jouw website een duidelijk doel, en maak je dat ook bekend op je website?
  • Ben je open en duidelijk, en ziet je website er betrouwbaar uit? (denk aan contactgegevens, echte plaatjes, persoonlijk contact)

Allemaal belangrijke onderwerpen die er voor zorgen dat je een duidelijk website hebt en de gebruiker ook een goed en fijn gevoel geeft. Je denkt nu, ja maar dat helpt toch helemaal niet om hoger te komen? Jazeker wel! Je moet je website tegenwoordig maken voor de gebruiker, en niet voor Google. Als je de gebruiker helpt zal Google je eerder waarderen en dus hoger plaatsen! Klopt, de tijd van Google voor de gek houden is voorbij!

Stap 6. Ben jij al lid van onze website?

Hou al onze blog berichten in de gaten en krijg een melding wanneer er een nieuw bericht online is! Door onze blogberichten te lezen zul jij binnenkort al jouw concurrentie verslaan en jouw vindbaarheid optimaal geregeld hebben! Onderaan de website kun je je aanmelden.

Jeremy Evers Author

Comments

    […] Dat veel websites erg traag zijn zal je wel weten. De bounce rate van je website zal daardoor behoorlijk hoog kunnen liggen. Bezoekers zijn daardoor snel geneigd je website weer te verlaten. En dat is zonde, zeker als je in commercieel opzicht afhankelijk bent van de prestaties van je website is een korte laadtijd belangrijk. Hoog tijd dus om aandacht te besteden aan WordPress optimalisatie. De laadtijd van je website is namelijk van invloed op je totale SEO score. […]

Geef een reactie