SEO stappenplan: optimaliseer je website!

Voordat je hoog in google gaat komen, zul je eerst je website moeten optimaliseren door middel van dit complete SEO stappenplan of SEO optimalisatie schema. Ook moet je weten op welke zoekwoorden je je wilt richten. Er zijn een flink aantal factoren die helpen je website beter te laten scoren in de zoekmachines. In dit artikel gaan we bespreken welke factoren je aan je website kunt verbeteren om je website volledige geoptimaliseerd te krijgen. Doorloop het volledige SEO stappenplan en je website is volledig geoptimaliseerd!

1. Title

Belangrijk is dat de titel van je website goed staat, en ook een duidelijke boodschap kan overbrengen. Daarnaast komt Browser title tagdeze tekst komt ook naar voren in de zoekresultaten van Google, zet hier dus beknopt en duidelijk in waar de pagina over gaat. Hou het kort, en zorg er voor dat je belangrijkste zoekwoord vooraan in de zin staat! Wanneer de gebruiker jouw website op Google tegenkomt, moet diegene aangetrokken worden door de titel! Zorg voor een unieke title tag op iedere pagina, zodat Google precies weet waar elke pagina over gaat. Gebruik hier krachtige woorden zoals SALE, KORTING (evt met percentages), GRATIS etc. Hoofdletters kunnen wonderen doen, zodat je title opvalt, enkel maak het niet te schreeuwerig. Daarnaast is meta description ook erg belangrijk, daar spreken we in het artikel hieronder meer over!

 

Google zoekresultaten title & description tag

2. Meta description

De beschrijving van je website/pagina, die staat onder de titel bij de zoekresultaten (zie afbeelding hierboven). Ook hier moet je weer rekening houden met dat je zoekwoord vooraan in de zin staat, zodat Google direct weet waar het over gaat. Hou ook deze omschrijving kort, bijvoorbeeld 2 á 3 zinnen is ruim voldoende, daarnaast zal meer dan dat ook niet getoond worden. Beschrijf in de meta description waar je website/pagina over gaat, gebruik ook hier weer krachtige woorden zoals SALE, KORTING (evt met percentages), GRATIS etc. Maak er geen kermis van, maar maak het zo opvallend en aantrekkelijk mogelijk.

3. H1 kop

Gebruik altijd een H1 kop in je artikelen of je pagina’s, en het liefst ook zo hoog mogelijk in je pagina. Eigenlijk moet het eerste woord (naast je logo, menu) in je pagina, de H1 kop zijn. In die H1 kop verwerk je altijd de belangrijkste zoekwoorden van je website of je artikel. Kijk naar dit artikel, ik omschrijf hier een stappenplan gericht op SEO. Mijn H1 kop is: SEO stappenplan: optimaliseer je website! waar mijn zoekwoord SEO stappenplan is. Probeer dus altijd zo’n logisch mogelijke H1 kop te bedenken, want je zoekwoord in de H1 verwerken is belangrijk!

4. Interne links

Zorg er voor dat je in je website interne links hebt zitten, wat betekend dat je in je website linkt naar andere pagina’s binnen je website. Uiteindelijk moet je website een spinnenweb worden linkjes naar elkaar, waarbij de homepagina in het midden staat. Plaats een linkje achter een zoekwoord in je tekst, gebruikt bijvoorbeeld geen ‘klik hier’ met een linkje erachter, je wilt immers niet gevonden worden op klik hier! In mijn eigen artikelen doe ik dat ook, bij bepaalde termen die bijvoorbeeld wat extra kennis nodig hebben, verwijs ik door naar een ander artikel waar dat meer uitgelegd wordt. Doe dit, want dit is belangrijk! Google wil (anno nu) namelijk dat je het zo makkelijk mogelijk maakt voor de gebruiker!

5. Afbeeldingen

Je bent al een stuk dieper in het SEO stappenplan terecht gekomen, en komen uit bij de afbeeldingen. Een niet te vergeten onderdeel, wat wel vaak vergeten wordt! Afbeeldingen is punt 1, maar de naamgeving is punt 2! Gebruik altijd afbeeldingen in je artikel, zodat hetgeen wat je beschrijft ook wat duidelijker wordt (waar nodig is uiteraard). Zoals ik bij “Onderwerp 1 Title Tag” gebruik, om het een en ander wat duidelijker te maken wat ik bedoel. Ik had het eventueel ook kunnen omschrijven, maar afbeeldingen maakt het net wat makkelijker voor de gebruiker. Oke, dat is dus belangrijk, maar zoals ik al zei is naamgeving ook erg belangrijk! Wanneer je bijvoorbeeld een foto maakt met je telefoon of fototoestel krijg je vaak als naamgeving; IMG72394.jpg, en echt niemand weet waar jouw afbeelding dan over gaat (als ze de naam zien). Hanteer een logische naam voor je afbeelding, bewerk deze en maak er een naam van die iets zegt over je afbeelding. Daarnaast is het ook belangrijk om een alt-tag te koppelen aan je afbeelding. Heb je een op maat website? Vraag dan je webmaster dit te doen. Heb je een opensource systeem zoals WordPress dan kun je dit vaak gemakkelijk doen door de afbeelding te bewerken.

6. SEO tekst schrijven

Een groot belangrijk deel van je artikel / pagina is natuurlijk de tekst. De tekst die moet natuurlijk compleet geoptimaliseerd zijn om goed te kunnen scoren in de zoekmachine, en dat is wederom weer van verschillende onderdelen afhankelijk. Hieronder som ik alle belangrijke onderdelen op voor de teksten:

  • Zet je zoekwoord bovenaan in de tekst, mag best een aantal keer. Beter een aantal keer in de eerste alinea, dan je hele tekst volstoppen!
  • Maak gebruik van koppen in je tekst, dit leest makkelijker voor de gebruiker, en geeft je de mogelijkheid om daar nog wat extra zoekwoorden in te verwerken die ‘mee kunnen liften’.
  • Gebruik afbeeldingen, en de daarbij horende naamgeving!
  • Maak hier en daar gebruik van dikgedrukte woorden waar belangrijk is, niet overheersend, het heeft namelijk geen enkele nut om de gehele teksten te vullen met alleen maar dikgedrukte woorden!
  • Pin je niet vast aan alleen dat ene zoekwoord, maar maak gebruik van brede zoekwoorden. In dit artikel is het zoekwoord bijvoorbeeld SEO stappenplan, maar wordt er ook gebruik gemaakt van ‘een lijst om je website te optimaliseren’.
  • Maak gebruik van interne en externe (uitgaande) linkjes in je tekst. Meer informatie hierover zie punt 4 ‘Interne Links’

7. Backlinks

Backlinks heeft eigenlijk niet zo zeer iets te maken met je eigen website, maar het is wel belangrijk! Wanneer jij een mooi artikel hebt geschreven, of een mooie pagina / website hebt opgericht, dan moet je nog wel gevonden worden! Backlinks helpen hierbij, maar wat zijn backlinks? Simpel, backlinks zijn linkjes op een andere website, gericht naar jouw website. Hierover binnenkort meer in een uitgebreid artikel.

Tot slot

Wanneer je dit stappenplan doorloopt ben je een heel eind met je website, uiteraard sta je niet direct op positie 1 in de zoekresultaten. Je moet natuurlijk veel meer doen dan enkel dit, abonneer je daarom onderaan deze pagina om je website compleet te optimaliseren en snel hoger in de zoekresultaten te komen.

Jeremy Evers Author

Comments

    Joep Tielen

    (6 juni 2017 - 22:36)

    Nice, goed artikel! Dit ga ik zeker toepassen.

      Jeremy Evers

      (6 juni 2017 - 22:44)

      Joep,

      Goed om te horen! Pas het toe op je eigen website, en mocht je vragen hebben neem gerust contact met me op!

      Groet,
      Jeremy

    […] om een betere hostingpartner te zoeken. Overweeg je immers om serieus werk te maken van WordPress optimalisatie dan is een investering in een goed hostingpakket zeker de moeite […]

Geef een reactie